
Στην επίσημη παρουσίαση της ολοκλήρωσης της κτηματογράφησης, που πραγματοποιήθηκε στο Ωδείο Αθηνών, παρέστη ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Σε μια εκτενή συζήτηση με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη, ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε το Κτηματολόγιο ως την πιο εμβληματική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης, η οποία βάζει οριστικό τέλος σε μια ιστορική εκκρεμότητα δύο αιώνων, θωρακίζοντας την ατομική ιδιοκτησία με όρους απόλυτης αντικειμενικότητας.
Ο κ. Μητσοτάκης υπενθύμισε τη χαοτική κατάσταση που παρέλαβε η παράταξή του πριν από επτά χρόνια, με την κτηματογράφηση να βρίσκεται μόλις στο 38% και τα έγγραφα στοιβαγμένα σε εκατοντάδες διάσπαρτα Υποθηκοφυλακεία.
Υπογράμμισε ότι το νέο ψηφιακό μοντέλο λειτουργίας αποτελεί το ισχυρότερο όπλο κατά της μικρής και μεσαίας διαφθοράς, των συναλλαγών κάτω από το τραπέζι και των καθυστερήσεων που ταλαιπωρούσαν επί δεκαετίες τους πολίτες στις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Η μεταφορά των πολεοδομιών και ο ψηφιακός χάρτης του 2030
Το σημείο κλειδί της τοποθέτησης του πρωθυπουργού αφορούσε το επόμενο μεγάλο βήμα, το οποίο συνδέεται άμεσα με την πάταξη των κυκλωμάτων εκβιασμών που αποκαλύφθηκαν πρόσφατα.
Όπως ανακοίνωσε, έχει ληφθεί η οριστική απόφαση να αφαιρεθούν οι Υπηρεσίες Δόμησης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και να μεταφερθούν πλήρως στο Κτηματολόγιο, δημιουργώντας έναν ενιαίο, κεντρικό φορέα ελέγχου.
Με τη μεταφορά των πολεοδομιών στο Κτηματολόγιο εκλείπει ο λόγος ύπαρξης τοπικών υπηρεσιών που είναι ευάλωτες σε μικροπιέσεις και αυθαίρετες ερμηνείες του νόμου.
Η κυβέρνηση προχωρά παράλληλα στην ολοκλήρωση του εθνικού και τοπικού χωροταξικού σχεδιασμού, με τα ειδικά χωροταξικά για τη βιομηχανία, τον τουρισμό και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας να δημοσιοποιούνται εντός του επόμενου μήνα μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης.
Ο πρωθυπουργός επικαλέστηκε μια προσωπική αναφορά στον πατέρα του, Κωνσταντίνο Μητσοτάκη, ο οποίος του είχε επισημάνει ότι η οργάνωση του χώρου είναι η σημαντικότερη μεταρρύθμιση για τη χώρα.
Το τελικό όραμα για το 2030 περιλαμβάνει έναν ενιαίο ψηφιακό χάρτη, όπου κάθε πολίτης και επενδυτής θα γνωρίζει εκ των προτέρων τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να χτιστεί σε κάθε ακίνητο, με την τεχνητή νοημοσύνη να επιστρατεύεται για τον αυτόματο εντοπισμό της αυθαίρετης δόμησης.
Κλείνοντας, ο κ. Μητσοτάκης συνέδεσε τις αλλαγές αυτές με την ανάγκη αντιμετώπισης του στεγαστικού προβλήματος μέσω του νέου οικοδομικού κανονισμού, ενώ προανήγγειλε ότι η μάχη με το «βαθύ κράτος» θα συνεχιστεί, φέρνοντας ως παράδειγμα την επικείμενη μετάπτωση του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ.

