
Η κυβερνητική πλειοψηφία απέρριψε την αίτηση αντισυνταγματικότητας του ΠΑΣΟΚ για τη διάταξη του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, που αφορά στην κατάργηση του δεύτερου γύρου των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών.
Η ένσταση θα μπορούσε να είχε τον τίτλο «δεν μας αρέσει το εκλογικό σύστημα, άρα είναι αντισυνταγματικό», σχολίασε ο υπουργός Εσωτερικών, Θόδωρος Λιβάνιος, αναφέροντας ότι το Σύνταγμα δεν περιγράφει κάποιο συγκεκριμένο εκλογικό σύστημα. Από τη μεριά του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Δημήτρης Καιρίδης, χαρακτήρισε «προσχηματική και γι΄ αυτό απορριπτέα» την ένσταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
«Δεσμευόμαστε ότι αυτό το σύστημα, με εμάς, δεν θα εφαρμοστεί ποτέ», απάντησε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτης Δουδωνής.
Όσον αφορά στην επίμαχη διάταξη, ο Θόδωρος Λιβάνιος υποστήριξε ότι το σύστημα των δύο γύρων στις αυτοδιοικητικές εκλογές έχει κλείσει τον κύκλο του. χωρίς ωστόσο να πείσει την αντιπολίτευση.
«Αναρωτιόμαστε συχνά γιατί ο κόσμος γυρίζει την πλάτη του στην πολιτική. Γιατί απέχει. Αλήθεια τώρα; Δεν μπορείτε να φανταστείτε; Ούτε έχοντας μπροστά σας αυτό το νομοσχέδιο;» ανέφερε στην ομιλία του ο κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ, Παύλος Γερουλάνος,
«Μην σου κάνει εντύπωση ότι απέχει», σημείωσε και κατέληξε: «Να σου κάνει εντύπωση ότι ακόμα ζει σε αυτή τη χώρα, και δεν έχει πάει να βρει τους χιλιάδες συμπολίτες μας που ζουν σε κάποια άλλη χώρα. Όχι επειδή οι μισθοί είναι καλύτεροι. Αλλά επειδή εκεί τους σέβεται το κράτος».
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, χαρακτήρισε «απαράδεκτο» τον νέο εκλογικό νόμο, γιατί «θυσιάζει τη δημοκρατία με πρόσχημα το κόστος», αφού επιτρέπει σε έναν συνδυασμό με 25%-30% των ψηφοδελτίων να λαμβάνει το 60% των εδρών προκειμένου να μην δίνεται η δυνατότητα συνεργασιών στον δεύτερο γύρο, όπως έγινε με τον δήμο Αθηναίων.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο βουλευτής του κόμματος, Θεόφιλος Ξανθόπουλος, επεσήμανε τον κίνδυνο να υπάρχει συνδυασμός που έχει πάρει γενικώς περισσότερες ψήφους από όλους τους άλλους συνδυασμούς και, επειδή δεν είναι πρώτης επιλογής οι ψήφοι του, να μην είναι στο δεύτερο γύρο. Τόνισε πως αυτό αποτελεί στοιχείο αμφισβήτησης του δημοκρατικού πολιτεύματος και αποτελεί στοιχείο, αν όχι ανισοτιμίας, ακύρωσης της ψήφου.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Ν. Καραθανασόπουλος, κάλεσε την κυβέρνηση, «εάν θέλετε να καταργήσετε» τη 2η Κυριακή, πηγαίνετε με «απλή αναλογική», και το Δημοτικό Συμβούλιο που θα εκλεγεί, να εκλέγει και τον δήμαρχο.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κ. Χήτας, είπε ότι η κυβέρνηση δενπαύει καθημερινά να εκπλήσσει με τα διάφορα σοφίσματα, προκειμένου να καταφέρει να μείνει «γαντζωμένη στην εξουσία», αδιαφορώντας για το Σύνταγμα.
Ο αγορητής της «Νίκης», Γ. Ρούντας είπε ότι η κυβέρνηση καταργεί τον καθαρό και παραδοσιακό δεύτερο γύρο, και στην θέση του επιβάλλεται ένα δαιδαλώδες σύστημα δεύτερης προτίμησης, έναν πολύπλοκο μαθηματικό αλγόριθμο αναδιανομής ψήφων με στόχο να εκλέγονται δήμαρχοι με τεχνητό όριο του 42%.
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου, υποστήριξε την ένσταση αντισυνταγματικότητας, κάνοντας λόγο για ακραίες «λοβιτούρες» που γίνονται με τις εκλογικές διαδικασίες.

