Με φόντο τις συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των αγροτών, τους εκτεταμένους αποκλεισμούς τελωνείων και την κλιμακούμενη πίεση προς την κυβέρνηση για λύσεις στα μεγάλα προβλήματα του πρωτογενούς τομέα, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας άσκησε ανοιχτή κριτική στις Βρυξέλλες, χαρακτηρίζοντας τις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αγροτική παραγωγή «λάθος».
Μιλώντας στην ΕΡΤ, ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η Ελλάδα οφείλει να δίνει «μάχες εντός Ευρώπης» για την προστασία της αγροτικής παραγωγής, των εισοδημάτων αλλά και της κοινωνικής συνοχής. Όπως είπε, οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις στην ΕΕ πρέπει να γίνονται «με τέτοιον τρόπο που να οδηγεί στην εξεύρεση λύσης» και όχι σε αδιέξοδα.
Ο υπουργός έκανε λόγο για «λάθος πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης», αναφερόμενος ειδικά στον τρόπο με τον οποίο, όπως είπε, απαγορεύονται η σπορά και συγκεκριμένα προϊόντα, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει ο δρόμος σε εισαγωγές από τρίτες χώρες για «δήθεν φθηνότερα προϊόντα»:
«Είναι λάθος ο τρόπος με τον οποίο απαγορεύονται η σπορά και συγκεκριμένα προϊόντα, έναντι του ανταγωνισμού που έρχεται εκτός της ΕΕ για κάποια δήθεν φθηνότερα προϊόντα, τα οποία ουσιαστικά καταστρέφουν την πρωτογενή παραγωγή στην Ευρώπη», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, έθεσε στο ίδιο κάδρο τις μεταναστευτικές ροές, το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή, καθώς και την ανάγκη για υδάτινους πόρους, τονίζοντας ότι όλα αυτά συμπλέκονται με το μέλλον της υπαίθρου:
«Το θέμα της πρωτογενούς παραγωγής, η Ευρώπη θα το βρει μπροστά της. Πρέπει να ξυπνήσει η Ευρώπη. Είναι άλλος, πλέον, ο οδικός χάρτης. Πρέπει να ξανασχεδιαστούν πολιτικές με όραμα, με το βλέμμα στο μέλλον και με τη δυνατότητα να ξανααγκαλιαστεί η ύπαιθρος που εγκαταλείπεται συστηματικά, όχι μόνο στην Ελλάδα», τόνισε.
Σε ό,τι αφορά τον τρόπο αναζήτησης λύσεων, ο κ. Κικίλιας επέμεινε στην ανάγκη για θεσμικό διάλογο και συνεννόηση:
«Πιστεύω ότι οι συζητήσεις και οι διαπραγματεύσεις πρέπει να γίνονται με ανοιχτούς τους δρόμους και με ένα τέτοιο πνεύμα που να μπορεί να εξυπηρετήσει τη δυνατότητα του να βρεθεί μια λύση», ανέφερε, στέλνοντας μήνυμα τόσο προς τις Βρυξέλλες όσο και προς το εσωτερικό.
Για να αναδείξει τη σημασία της πίεσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, έφερε ως παράδειγμα τη ναυτιλία και την πρόσφατη ψηφοφορία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), όπου –όπως είπε– η ελληνική στάση συνέβαλε στην αναβολή για ένα έτος της απόφασης για τα νέα καύσιμα στην ποντοπόρο ναυτιλία:
«Πώς έγινε με το υπουργείο Ναυτιλίας και την απόφαση της Ευρώπης για την ψήφιση στον ΙΜΟ, σε σχέση με τα καύσιμα που είναι η κινητήρια δύναμη για το 80% με 90% της εμπορικής διακίνησης; Πώς ανεστράφη αυτή η απόφαση, αναβλήθηκε για έναν χρόνο και όλοι πλέον καταλαβαίνουν ότι αν πηγαίναμε σε μια ουτοπική λύση κάποιων πράσινων βιοκαυσίμων που δεν υπάρχουν και δεν παράγονται, θα είχαμε κρίση, αύξηση πληθωριστικών τάσεων και τιμών; Δεν αντέδρασε η Ελλάδα; Δεν δέχτηκε τις εισηγήσεις ο πρωθυπουργός;», ανέφερε, υποστηρίζοντας ότι αντίστοιχη τακτική πίεσης χρειάζεται και για τον αγροτικό τομέα.
Σε ερώτηση για τις μεταναστευτικές ροές, ο υπουργός Ναυτιλίας σημείωσε ότι συνολικά είναι «25% μειωμένες σε σχέση με πέρυσι», κάνοντας λόγο για «πολύ μεγάλη επιτυχία» του Λιμενικού Σώματος, του υπουργείου Ναυτιλίας και της μεταναστευτικής πολιτικής:
«Οι άντρες και οι γυναίκες του Λιμενικού είναι έξω στο πεδίο και τα νούμερα είναι αδιαμφισβήτητα», ανέφερε, προαναγγέλλοντας παρουσίαση στο τέλος του έτους με αναλυτικά στοιχεία. Όπως είπε, η έξαρση ροών από τη Λιβύη προς την Κρήτη «έχει πλέον ελεγχθεί», με αποτέλεσμα «πολύ μικρότερα νούμερα στο σύνολό τους σε σχέση με πέρυσι».

